Ota yhteyttä >

SBS Discovery Media on Suomen aktiivisin monimediatalo, johon kuuluvat radiokanavat The Voice, Iskelmä, Radio City ja Radio Pooki sekä vahvassa kasvussa olevat TV-kanavat TV5 ja Kutonen.

Blogi

Äänimainonta – tunne, järki ja tuomarointi

Luotu 20.02.2014 00:00
Kirjottanut Ismo Heikkilä

Pääsin poimimaan rusinat pullasta tuomaroidessani Vuoden Huiput –kilpailun äänimainossarjaa pari viikkoa sitten. Sain hienon katsauksen siihen, mikä äänimainonnan kärkipään tila ja taso oli Suomessa vuonna 2013. Äskettäin julkaistiin sekä Vuoden Huippujen että Kaiku –radiomainoskilpailun shortlistat, joista nousevat aikanaan voittajat. Mikäli haluat seurata alaa ja sen trendejä ja saada todennäköisesti parit hörähdykset irti itsestäsi, käy kuuntelemassa Kaikunominaatit. Vuoden Huipuissa ei ole kuuntelumahdollisuutta, mutta samoja spotteja löytyy molemmilta shorteilta. Linkit ovat tuolla lopussa. 

Tuomarointi on aina haastavaa. Meillä oli mainio jury koolla, ja lähdimme aluksi pohtimaan mitä meidän pitää arvostella. Kilpailun ylituomari Kari Eilola oli aamubriiffissään käynyt läpi, että Vuoden Huiput mittaa luovuutta, ei myyntiä. Se oli erittäin tärkeä ohje. Muissa olosuhteissa mainonnan tärkein tehtävä ei ole olla mahdollisimman luovaa vaan mahdollisimman myyntiä ja brändiä edistävää informaatiota. Asiat eivät sulje toisiaan pois. Minulle on kehittynyt parissakymmenessä vuodessa vahva näkemys siihen, että hyvä luova toteutus palvelee parhaiten myös asiakkaan toiveita. 

Olen kehittänyt itselleni neljä asiaa, jotka tekevät hyvän äänimainoksen. Paras äänimainos herättää, on intensiivinen, linkittyy haluttuun asiaan ja sisältää tunnetta. Se herättää sinut myös kuuntelemaan. Mainoksia kuunnellaan siinä missä muutakin kaupallisen radion sisältöä. Ihmiset jopa pitävät hyvästä mainonnasta ja kokevat sen osaana lähetysvirtaa, eivät erillisenä todellisuutena. 

Hyvä spotti on intensiivinen. Se nappaa kuulijan mukaansa ja kuljettaa häntä tarinalla, jonka loppua kuulija odottaa: mihin tämä johtaa? Mitä tässä vielä tapahtuu? 

Hyvä spotti linkittyy haluttuun asiaan. Ihmiset muistavat mainostettavan tuotteen, palvelun ja kauppahyllyn luona radiomainoksesta muodostuu mielikuva. 

Hyvä spotti sisältää tunnetta. Radio on emootiomedia, jossa ihmisten mielen liikuttaminen ja koskettaminen on kaiken A ja O. Tämän vuoksi radiomainokset yrittävät usein saada kuulijaa nauramaan. Naurusta jää hyvä muistijälki. Valitettavasti täysin kaikkia miellyttävää huumoria ei ole olemassakaan, joten demografiamäärityksen pitää olla kunnossa. Myös hyvä tarjous vaikuttaa tunteeseen, joten luen sen mielelläni mukaan tähän kohtaan. Mikäli joku tulisi näin keväällä prätkäkelien jo siintäessä tarjoamaan allekirjoittaneelle radiossa Big Twin Evon pomminkestäviä lohkoja 90 % alennuksella, liikuttuisin todennäköisesti vuolaisiin ilon kyyneliin. Siinä ei ilmoittajan tarvitsisi vääntää vitsiä vaan hän voi kertoa asia simppelisti ja suoraan.

 

Näiden neljän kohdan pohjalta lähdin arvioimaan spotteja. Jurymme kävi paljon töitä läpi, asetti niitä järjestykseen ja jokainen tuomari mietti joko salaa tai julkisesti, miten kukin työ olisi pitänyt tehdä ja mitä siitä jäi puuttumaan. Tai ainakin minä mietin. 

Oletteko muuten miettineet miksi radiomainoksissa usein puhutaan puhelimessa? Viitisen vuotta sitten juttelin muutamien silloisten tuomareiden kanssa ja he ihmettelivät että eikö täällä muuta tehdä kuin puhelindialogeja. Selitys on helppo: puhelimessa et näe toista, kuten kuulija ei näe näyttelijää radiomainoksessa. Paikka on usein vaikea ilmoittaa luontevasti hahmon spiikissä. Puhelimessa kuvailu on helppoa. Voit kertoa paikan, tilanteen ja tunnelman ihan vaan sanomalla ne ääneen.

Tänä vuonna äänimainonta – sarjaan osallistui lähes pelkästään radiomainontaa. Mukana oli muutama ohjelmayhteistyö ja pari median käyttö – tyyppistä ratkaisua, mutta perusspottimainonta oli pääosassa. Kaupallisen äänen taso Suomessa heijastelee muun mainonnan tasoa. Parhaat teokset ovat hyviä, mutta kärki ei ole valtavan leveä. Minun korvillani kuunneltuna ammattimaista tunkua kärkineljännekseen on entistä enemmän, mutta rohkeutta puuttuu. 

Käsikirjoitukset siellä vähän kärkeä alempana tehdään aika resurssitehokkaasti. En tiedä onko tilanne ollut aina niin, mutta tänä vuonna korvaan otti erityisesti löysästi kirjoitettujen spottien määrä. Kuulin paljon mainoksia, joissa ideaa olisi saanut terävöitettyä paljon pienellä lisämietinnällä. Monessa duunissa sijoitusta pudotti joko sivuraiteelle katoava hyvän idean käsikirjoitus tai liian pitkä loppuspiikki, joka rikkoi teoksen tasapainon. Ratkaisut olivat pääasiassa vanhan toistoa. Mainosmaailman turbulentissa arjessa tämä on oikeastaan hyvin ymmärrettävää. Paikasta auringossa tapellaan kovemmin kuin ennen ja mediamaailma kulkee poimunopeudella eteenpäin. 

Tuotantojen taso on kautta linjan noussut ja muutamassa tapauksessa kirjoittaja on tuotantoyhtiölle selkeästi huurteisen velkaa kun huterasta ideasta on tehty ihan ok–katkontäytettä. Kärki erottuu hyvin ja valtakunnassa on kaikki hyvin. Parhaat spotit olivat tänäkin vuonna yllättäviä, naurattavia, vaikuttavia ja liikuttavia. Kärjessä oli riittävästi sekä määrää että laatua, joten mainostajat voivat hyvillä mielin jatkaa radiomainonnan ja ohjelmayhteistöiden sekä promootioiden ostamista. Radiomainontamme on kansainvälisellä tasolla joskin suomalaisen omaleimaista. Toimistoilta ja tuotantoyhtiöiltä toivoisin uusia tapoja integroida kaupallista ääntä muihin medioihin ja teroittaa kyniä vielä entisestään. Parhaat duunit toimivat. Muistan hyvin niiden mainostamat tuotteet ja aion äänestää kaupoissa myös jaloillani. 

 

Linkit kilpailujen shortlistoihin, Vuoden huipuissa scrollaa äänimainonta–sarjaan, löytyy sieltä loppupuolelta. 

http://www.vuodenhuiput.fi/fi-FI/vuoden-huiput-2013/shortlista/

http://www2.radiomedia.fi/kaiku13/shortlista/fi_FI/shortlista/

 

-Ismo Heikkilä

Tunnettujen brändien kautta SBS Discovery Media tavoittaa päivittäin yli 3 miljoonaa suomalaista niin radiossa, netissä kuin TV:ssä tarjoten laajan kattauksen musiikkia, viihdettä ja lifestyle -sisältöjä eri kohderyhmille.

SBS Discovery Media haluaa olla mainostajan paras kumppani. Kanavien monimediakonseptit tuovat kekseliäästi ja iloisen kaupallisesti asiakkaiden kampanjat osaksi laadukkaita ohjelmasisältöjä radiossa, netissä, televisiossa ja tapahtumissa.

Yhtiöryhmän liikevaihto vuonna 2012 oli 29 M€, josta radio- ja onlineliiketoiminnan osuus oli 17 M€. Kaiken kaikkiaan SBS Media työllistää Suomessa 160 media-alan ammattilaista. Yhtiö on sijoittunut erinomaisesti Great Place To Work –tutkimuksessa ja sen tavoitteena on olla Suomen paras media-alan työpaikka.

Tiedotteet

Avoimet työpaikat

SBS Discovery Media työnantajana

SBS:n palveluksessa työskentelee n. 150 media-ammattilaista sekä iso joukko freelancereita. Henkilökuntamme on poikkeuksellisen tyytyväistä väkeä, mistä osoituksen esimerkiksi sijoittumisemme parhaiden joukkoon Suomen Parhaat Työpaikat -tutkimuksessa neljänä vuonna peräkkäin. Meillä saa olla oma itsensä ja erilaisia persoonia ymmärretään hyvin. Vastuuta ja koulutusta on tarjolla ja mahdollisuuksia erilaisiin vapaa-ajan viettoihin tarjotaan jatkuvasti.

Vaatimuksiakin on: meillä pärjätäkseen pitää olla valmis tekemään paljon töitä ja tekemään parhaansa joka päivä. Organisaatiorakenteemme suosii oma-aloitteista työntekoa ja jokaisen työntekijän pitääkin kantaa vastuuta itsestään ja yrityksestä.

Haluamme että töissä on hauskaa, siksi palkkaammekin mieluiten positiivisia, hauskoja ja iloisia ihmisiä, jotka ovat ahkeria ja janoavat menestystä. Innovatiivisuudesta ja kyvystä ajatella poikkeuksellisesti ei ole täällä haittaa, päinvastoin.

Mikäli haluaisit työskennellä SBS Discovery Median palveluksessa ja aidosti nauttia työssä käymisestä, tutustu avomiiin työpaikkoihimme. Jos sinulle sopivaa työtä ei juuri nyt ole tarjolla, voit myös lähettää meille avoimen työhakemuksen ansioluetteloineen osoitteeseen reeta.koskinen(a)sbs.fi

Suomen Parhaat Työpaikat 2013 Suomen Parhaat Työpaikat 2012 Suomen Parhaat Työpaikat 2011
 
Suomen Parhaat Työpaikat 2010 Suomen Parhaat Työpaikat 2009 Suomen Parhaat Työpaikat 2008

Avoimet työpaikat

Ei avoimia työpaikkoja tällä hetkellä