Blogi

”Itte tehrään kun on ennenkin pärjätty…” – Eli kumppaneiden käyttämisen hyödyt ja riskit online-maailmassa

Suomalaisessa yritysmaailmassa, ja miksei myös kulttuurissa yleensä, on vahvana itse tekemisen arvostaminen. Suo, kuokka ja Jussi… ”ei tartte auttaa” jne. jne. Tiedättehän? SBS on yrityksenä siitä ainutlaatuinen, että olemme erittäin omavaraisia ja talo on täynnä mahtavaa osaamista, mikä tekee mahdolliseksi itsenäisen infrastruktuurin pyörittämisen.

Tämä kaikki on hienoa ja siitä kannattaa osiltaan pitää myös kiinni, mutta nyt kun maailma siirtyy koko ajan kiihtyvää vauhtia internettiin, pitää meidänkin olla hereillä siinä mitä voidaan tehdä itsenäisesti ja missä kohtaa on kannattavaa kääntyä asiantuntijoiden puoleen. Koska minulla on vastuu meidän verkkoliiketoiminnastamme, sen kasvattamisesta ja sitä kautta myös kumppanuuksista, olen näiden päätösten äärellä lähes päivittäin. Potentiaalista kumppania olisi tarjolla jatkuvasti eri asioissa ja tuntuukin siltä, että alalla toimivien tahojen osaaminen pirstaloituu jatkuvasti pienempiin osiin ja niistä parhaimpien valitseminen vaatii jo rekrytointiin verrattavissa olevaa prosessia. Olisin voinut tässä kirjoittaa myös siitä miten huonoja myyntisoittoja tämän kaltaisilta toimijoilta olen saanut ja miten heikkoja myyntikäyntejä he välillä tekevät, mutta sen on jo Rekolan Outi tehnyt tässä kirjoituksessaan: http://www.sbs.fi/yritys/blogi/outi-rekola/40

Käyttämämme kumppanit jakaantuvat tällä hetkellä kahteen eri ryhmään:

  1. Kumppanit, joita käytämme jatkuvan infran pyörittämiseen ja joille maksamme kuukausittain heidän palvelustaan: mainonnanhallinnan järjestelmät desk top-, netti-tv- ja mobiilimaailmassa, niihin liittyvät myyntikumppanuudet, sivuston sisällön optimointiin ja kävijöiden käyttäytymisen ymmärtämiseen keskittyvät kumppanuudet sekä tietenkin teknisen puolen ylläpitokumppanuudet.

  2. Kumppanit, joiden kanssa tehdään yksittäisiä projekteja kuten sivustouudistus, Google Analytics / SEO- koulutus tai vaikkapa meidän web hosting- järjestelmän uusiminen.

Ensimmäisessä kohdassa mainittujen jatkuvan yhteistyön kumppaneiden kanssa tärkeintä on avoin kommunikointi sekä se, että molemmat osapuolet ovat sitoutuneita tavoitteisiin. Asiakkaan (meidän) rooli on olla koko ajan hereillä ja seurata kumppanuuden sujumista sekä tuloksia. Joskus tulee myös tilanteita, jolloin pitää valitettavasti vaatia parempaa palvelua, muuttaa kumppanuuden sisältöä tai jopa lopettaa kumppanuus. Tällöin on tärkeää käydä läpi faktat sekä läpitunkevan rehellinen keskustelu siitä, miten näin on päässyt käymään ja miten voisimme parantaa.

Toimiva jatkuva kumppanuus vapauttaa omia resurssejamme ja tuottaa parhaimmillaan huomattavaa lisäarvoa asiakkaalle (meille). Riski piilee siinä, että mikäli kumppanuutta ei monitoroida tarkasti, voidaan päätyä siihen, että se vain pyörii taustalla, laskut maksetaan kuukausittain, mutta kukaan ei tiedä mitä hyötyä siitä oikeastaan on. Pahimmillaan huono kumppanuus voi jopa tuhota liiketoimintaa. Esimerkkinä tällä hetkellä aktiivisesti lähestyvät ulkomaiset toimistot, jotka haluaisivat ostaa suuret määrät liikennettä liiankin hyviltä kuulostavilla ehdoilla. Tämä liikenne päätyisi suurella todennäköisyydellä roboteille tai sitä kautta he pyrkisivät keräämään tietoa kävijäprofiileistamme, kohdentaakseen myöhemmin muuta mainontaa samoille kävijöille maksamatta meille siitä mitään. Näin menettäisimme tulevaisuuden liikevaihtoa.

Toisen kohdan projektiluontoiset kumppanuudet ovat varsinkin digitaalisella puolella meille aavistuksen uudempia ja luonteeltaan erilaisia. Meillä on esimerkiksi parhaillaan meneillään firman kautta aikojen suurin sivustouudistus, jonka tuloksena luomme kaikille nykyisille brändeille kokonaan uudet sivut. Samalla synnytämme kolme uutta kohderyhmäbrändiä omalla ilmeellään ja sisällöllään. Tämän työn tuloksena nostamme SBS Discoveryn verkkopresenssin kokonaan uudelle tasolle ja mahdollistamme huomattavan liikevaihdon kasvun tulevaisuudessa.

Kun ymmärsimme tarpeen tämän kaltaiselle massiiviselle projektille, tajusimme myös pian, että emme selviä siitä kokonaan omin voimin. Tarvitsimme siis kumppanin, jolla on meitä syvempi osaaminen käyttöliittymä (UX)- suunnittelussa ja toteutuksessa. Tapasimme muutamia eri yrityksiä aiheen tiimoilta ja näillä kaikilla oli varsin vakuuttavat CV:t ja asiakaskannat. Lopulliseen valintaan johtaneet päätökset olivat kuitenkin helppoja, koska valittu kumppani todella ymmärsi tarpeemme ja vastasi siihen osuvalla tarjouksella. Tuli olo että he olivat aidosti kuunnelleet meitä, ja että voisivat todellakin auttaa tavoitteidemme saavuttamisessa. Itse tarjouskin oli selkeä ja jämäkkä.

Työ heidän kanssaan on ollut antoisaa ja koko projektitiimimme on oppinut paljon uusia asioita. Kumppanilla oli heti ensimmäisestä tapaamisesta lähtien nimetyt henkilöt asiakkuudellemme, ja he ovat vetäneet projektia systemaattisesti eteenpäin. Kaikki tieto on jaettu ja töitä on tehty yhdessä oman tiimimme kanssa sekä heidän toimistollaan että täällä Kaapelitehtaalla. Heillä oli selkeä aikataulu sekä projektisuunnitelma resursointeineen, ja se on jopa pitänyt melko hyvin. Eilen saimme jo nähdä uuden radiocity.fi:n prototyypin ja voin kertoa, että hyvältä näyttää.

Minulla on siis maksavana asiakkaana turvallinen olo. Tässä piileekin hyvä opetus jokaiselle myyjälle: myyntityö ei lopu siihen, kun kauppa on klousattu. Asiakas pitää vakuuttaa päätöksestään säännöllisesti klousaamisen jälkeenkin, vain tällöin voidaan varmistaa uusi kauppa ja jatkuva yhteistyö. Kun homma tuntuu koko ajan hyvältä ja asiakas on vakuuttunut, että oikea päätös tuli tehtyä, on hänen helpompi kommunikoida yhteistyön tuloksia organisaatiossaan eteenpäin ja näin myös vahvistaa projektin asemaa entisestään.

Kuitenkin tässäkin tapauksessa (kuten niin usein IT-projekteissa, luovissakin sellaisissa), tulee meille asiakkaana lisäkuluja alkuperäisen investoinnin päälle. Tämä on lainalaisuus, jolla toimistomaailmassa monesti tehdään se todellinen kate. Mutta koska yhteistyö ja tähänastiset tulokset ovat hyvällä tasolla, ovat pienet lisäinvestoinnit varsin perusteltuja. Etenkin, kun ne takaavat onnistuneemman lopputuloksen. Tässä piilee seuraava viisaus myös myynnille: mieti aina alkuperäistä tarjousta tehdessäsi, voitko mahdollisesti myydä siihen liittyen asiakkaalle jotain lisää. Eli kun projekti on jo käynnissä, pystytäänkö sen tuloksista johtamaan uusi projekti?

Asiakkaan rooli tällaisessa kertaluontoisessa projektissa on pitää langat käsissään, huolehtia että resurssit riittävät myös projektin ulkopuolisiin ”normaaleihin” töihin (tässä kohtaa otimme käyttöön ulkopuolisen toimijan tekemään esim. asiakaspromootioiden nettimateriaalit, jotta oma graafikkomme voi keskittyä uudistukseen) sekä luonnollisesti valvoa ja puskea projektia kohti maalia. Mikään projekti ei valmistu ilman deadlinea ja sen asettamaa painetta.

Tässä kohdassa piilee myös riskejä: jatkuvat omat työt on myös saatava hoidettua, arki ei saa kärsiä. Ja jos kumppanin työn ohjaus ei onnistu tai ole riittävän säännöllistä, voidaan päätyä siihen tilanteeseen, että lopputulos ei ole mitään sellaista mitä on haluttu. Asiakkaalla on siis suuri vastuu projektin onnistumisesta. Tämän kaltaisessa prosessissa mahdollisuudet ylittävät kuitenkin riskit kunhan kumppanin valinta tehdään huolella. Saamme siis huomattavan paljon oppia ja apua projektin aiheesta ja varmuuden siitä, että todella pääsemme maaliin toimivan lopputuloksen kanssa. Tämän kaltaisen yhteistyön lopputuloksena myös organisaatiomme osaaminen nousee ja pystymmekin jatkossa tekemään asioita tällä alueella myös itsenäisemmin. Eli palaamme alussa esittämiini vahvuuksiin SBS:n organisaatiomallissa.

Jossain vaiheessa tällaisen yhteistyön aikana on kuitenkin todettava kuten Kummeli aikanaan legendaarisessa ”Stringin biisi” -sketsissään: ”ei hiota enää, tulee tehdyn oloinen”. Eli on myös uskallettava kohdata deadline ja päästettävä rakas lapsi vapaaksi villiin maailmaan, omilleen (no okei, totta kai meidän duuni jatkuu jatkuvana ylläpitona ja kehittämisenä, mutta lanseeraus on tehtävä kerralla).

Tämä hetki on meillä uuden radiocity.fi:n kanssatoivottavasti jo ennen kesälomia. Sen jälkeen siirrytään seuraavan uuden sivuston tekemiseen. Jännä nähdä…

- Mika

 

 

SBS Media on Suomen aktiivisin monimediatalo, johon kuuluvat radiokanavat The Voice, Iskelmä, Radio City ja Radio Pooki sekä vahvassa kasvussa olevat TV-kanavat TV5 ja Kutonen.

Tunnettujen brändien kautta SBS Media tavoittaa päivittäin yli 3 miljoonaa suomalaista niin radiossa, netissä kuin TV:ssä tarjoten laajan kattauksen musiikkia, viihdettä ja lifestyle -sisältöjä eri kohderyhmille.

SBS Media haluaa olla mainostajan paras kumppani. Kanavien monimediakonseptit tuovat kekseliäästi ja iloisen kaupallisesti asiakkaiden kampanjat osaksi laadukkaita ohjelmasisältöjä radiossa, netissä, televisiossa ja tapahtumissa.

Yhtiöryhmän liikevaihto vuonna 2012 oli 29 M€, josta radio- ja onlineliiketoiminnan osuus oli 17 M€. Kaiken kaikkiaan SBS Media työllistää Suomessa 160 media-alan ammattilaista. Yhtiö on sijoittunut erinomaisesti Great Place To Work –tutkimuksessa ja sen tavoitteena on olla Suomen paras media-alan työpaikka.

Tiedotteet

Avoimet työpaikat

SBS Discovery Media työnantajana

SBS:n palveluksessa työskentelee n. 150 media-ammattilaista sekä iso joukko freelancereita. Henkilökuntamme on poikkeuksellisen tyytyväistä väkeä, mistä osoituksen esimerkiksi sijoittumisemme parhaiden joukkoon Suomen Parhaat Työpaikat -tutkimuksessa neljänä vuonna peräkkäin. Meillä saa olla oma itsensä ja erilaisia persoonia ymmärretään hyvin. Vastuuta ja koulutusta on tarjolla ja mahdollisuuksia erilaisiin vapaa-ajan viettoihin tarjotaan jatkuvasti.

Vaatimuksiakin on: meillä pärjätäkseen pitää olla valmis tekemään paljon töitä ja tekemään parhaansa joka päivä. Organisaatiorakenteemme suosii oma-aloitteista työntekoa ja jokaisen työntekijän pitääkin kantaa vastuuta itsestään ja yrityksestä.

Haluamme että töissä on hauskaa, siksi palkkaammekin mieluiten positiivisia, hauskoja ja iloisia ihmisiä, jotka ovat ahkeria ja janoavat menestystä. Innovatiivisuudesta ja kyvystä ajatella poikkeuksellisesti ei ole täällä haittaa, päinvastoin.

Mikäli haluaisit työskennellä SBS Discovery Median palveluksessa ja aidosti nauttia työssä käymisestä, tutustu avomiiin työpaikkoihimme. Jos sinulle sopivaa työtä ei juuri nyt ole tarjolla, voit myös lähettää meille avoimen työhakemuksen ansioluetteloineen osoitteeseen reeta.koskinen(a)sbs.fi

Suomen Parhaat Työpaikat 2013 Suomen Parhaat Työpaikat 2012 Suomen Parhaat Työpaikat 2011
 
Suomen Parhaat Työpaikat 2010 Suomen Parhaat Työpaikat 2009 Suomen Parhaat Työpaikat 2008

Avoimet työpaikat

Ei avoimia työpaikkoja tällä hetkellä